BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Music Myspace Comments

Cartoons Myspace CommentsMyEm0.ComCartoons Myspace CommentsMyEm0.Com Welcome Myspace Comments
Friends Myspace Comments

Sunday, November 6, 2011

sTory 4 u'llz . .saLam aidiladha~!



ASSALAMMUALAIKUM SEMUA :)

pe habak kowang sume? da lame YUNA ta updte blog Geng nie an . . bse r buzy ngan eXam yg bpanjngan . .pepOwn . .""SALAM AIDILADHA SEMUA'''' . huhu ^^ aPPy Eid maa~ indOw lak Raya yg lpas. hOpely next year Q bksempatan na celbrte Hari Raya yg dua niehh. INSYA_ALLAH . dgan izin-Nya . . tana buang mse . sO nOw na cm5kan 1 citer yg cDeyy!! hOpely kOwg skeknnye


>pic lme<

~.~ =.= ^^

Seorang ibu tunggal yang miskin Siu Lan mempunyai anak berumur 7 tahun bernama Lie Mei. Kemiskinan membuat Lie Mei perlu membantu ibunya menjual kuih dipasar.Kerana miskin Lie Mei tidak pernah meminta-minta dan bermanja-manja dengan ibunya.

Pada satu musim sejuk,semasa baru siap membuat kuih, Siu Lan melihat bakul kuihnya sudah rosak dan Siu Lan berpesan kepada Lie Mei supaya menunggu dirumah kerana dia mahu membeli bakul baru.


Semasa pulang Siu Lan tidak menemui Lie Mei di rumah.

Siu Lan sangat marah. Anak perempuannya itu benar-benar tidak tahu diri, hidup susah tapi masih juga pergi main-main, padahal sudah dipesan agar menunggu sahaja di rumah.

Akhirnya Siu Lan pergi sendiri menjual kuih dan sebagai hukuman pintu rumahnya dikunci dari luar agar Lie Mei tidak dapat masuk. Anak perempuannya itu mesti diberi pelajaran, fikirnya geram.

Pulang dari jual kuih, Siu Lan menemui Lie Mei, gadis kecil itu terbaring di depan pintu. Siu Lan berlari memeluk Lie Mei yang membeku dan sudah tidak bernyawa.

Jeritan Siu Lan memecah kebekuan salji masa itu. Dia menangis meraung-raung, tetapi Lie Mei tetap tidak bergerak.

Dengan segera Siu Lan memdokong Lie Mei masuk kerumah. Siu Lan menggoncang-goncang tubuh beku gadis kecilnya sambil meneriakkan nama Lie Mei.

Tiba-tiba sebuah bungkusan kecil jatuh dari tangan Lie Mei. Siu Lan mengambil bungkusan kecil itu dan membuka isinya.

Isinya ialah sebuah biskut kecil yg dibungkus kertas usang dan tulisan kecil yang ada dikertas adalah tulisan Lie Mei yang comot tetapi dapat dibaca.

“Mama pasti lupa, ini hari istimewa bagi mama, aku membelikan biskut kecil ini untuk hadiah, duitku tidak cukup untuk membeli biskut yang besar… Mama selamat ulang tahun”.

KISAH NYATA ini dimuat di harian* Xia Wen Pao-Cina, thn 2007.

Moral of the story:

- Negative thinking dapat menyebabkan penyesalan seumur hidup.

- Think Positive.Berfikirlah dengan bijak sebelum bertindak, jangan menyesal di kemudian hari.

- Emosi ialah kecepatan lidah bekerja dibandingkan dengan fikiran….

0 comments:

f0llow..